ASK

برنامج الحقيبة التدريبية للمعلمين العاملين في مخيم الزعتري والمخيم الإماراتي والأزرق

This post is also available in: Arabic

برنامج الحقيبة التدريبية للمعلمين العاملين في مخيم الزعتري والمخيم الإماراتي والأزرق

العميل: مجلس اللاجئين النرويجي (NRC)

تغطية المشروع: مخيم الزعتري والمخيم الإماراتي الأردني ومخيم الأزرق في الأردن

المستفيدون: 87 من المعلمين السوريين وأعضاء هيئة التدريس لمجلس اللاجئين النرويجي

هدف المشروع: يهدف المشروع إلى تمكين وتدريب المعلمين من الجنسية السورية وأعضاء هيئة تدريس مجلس اللاجئين النرويجي  لتوفير تعليم عالي الجودة للطلبة السوريين الذين ابتعدوا عن النظام التعليمي الرسمي لمدة طويلة من الزمن، وذلك لاستدراك ما فات هؤلاء الطلبة من تعلّم وإعادة ضمهم للنظام التعليمي الرسمي ضمن المرحلة التعليمية التي تناسب كل طالب منهم. كما تهدف هذة المبادرة إلى ضمان حصول الطلبة السوريين على فرص تعليم متساوية وإعادة تهيئة وتوجيه مشاعرهم وأفكارهم وطموحاتهم من الظروف القاسية التي قد شهدوها في الفترة الماضية.

الوصف: في السنوات الأخيرة أجبرت الظروف الآلاف من اللاجئين السوريين على هجرة بلدهم في محاولة العثور على ملاذ آمن في الأردن. وفي الوقت الراهن هناك أكثر من 210,000 طفل سوري لاجئ في الأردن من المتوقع أن يكون الكثير منهم خارج النظام التعليمي الرسمي لأشهر عدة أو حتى لسنوات. وقد أطلق هذا البرنامج بالتعاون مع مجلس اللاجئين النرويجي بهدف تنمية مهارات المعلمين من الجنسية السورية وأعضاء تدريس مجلس اللاجئين النرويجي وتطوير كفاياتهم المتعلقة باستخدام أساليب التدريس الحديثة في كل من مخيم الزعتري والمخيم الإماراتي الأردني ومخيم الأزرق، إلى جانب تمكينهم من توفير تعليم عالي الجودة لاستدراك ما فات الطلبة من تعلّم.

دور اسأل: قام فريق من الخبراء في اسأل بتصميم وتطوير وتنفيذ برنامج تدريب مهني متكامل أعد خصيصاً باللغة العربية ليتناسب مع حاجات اللاجئين السوريين النفسية والجسدية وفق أحدث الممارسات العالمية. ويتكون البرنامج التدريبي من 36 ساعة تدريبية نفذت خلالها ورشات عمل تدريبية تفاعلية ركزت على أربعة مباحث رئيسة هي: مبحث اللغة العربية، ومبحث اللغة الإنجليزية، ومبحث الرياضيات، ومبحث العلوم. وتم متابعة المشروع من خلال زيارتين ميدانيتين لكلّ مخيم لضمان تحقيق أهداف البرنامج والمخرجات المتوقعة منه بفاعلية.

محتويات المشروع:

  1. ورشات عمل تدريبية

قام فريق تطوير المحتوى في اسأل بتصميم وتطوير المحتوى التدريبي لدعم وتلبية احتياجات الفئة المستهدفة. في حين قام مجلس اللاجئين النرويجي (NRC) بمراجعة البرامج التدريبية التي أعدتها اسأل في السابق بالإضافة إلى خبراتها السابقة في مجال تصميم وتطوير وتنفيذ المشاريع المتعلقة بالتدريس الذي لعب دوراً هاماً في بناء وتطوير ورشات العمل التدريبية التابعه للمشروع. وقد ركزت الورشات التدريبية على اتباع استراتيجيات التعلّم النشط حيث منحت المشاركين دوراً تفاعلياً نشطاً من خلال تنفيذ مجموعة من تقنيات التدريس الحديثة التي تتناسب مع البيئة التدريبية.

  1. الدعم الميداني: تدريب ومتابعة

لضمان تحقيق أهداف البرنامج والمخرجات المتوقعة منه واستدامتها قامت “اسأل” بتقديم الدعم الميداني، بهدف تقديم حلول واقعية للتحديات التي تواجه الفئة المستهدفة أثناء التنفيذ، إضافة إلى المساهمة في نقل أثر التدريب إلى أرض الواقع من خلال تقديم تغذية راجعة فورية للمتدربين في مكان عملهم، وفتح قنوات التواصل بين الفئات المستهدفة وتيسير عملية تبادل الأفكار والخبـرات وتنسيق العمل بين المجموعات الطلابية المختلفة، من خلال عقد لقاءات فردية وجمـاعية، وتقديم جلسات تدريب فردية، ومتابعة تنفيذ الأنشطة الموجودة في ورشات العمل.

Training Package for Teachers in Za’atari, EJC and Azraq Refugee Camps

This post is also available in: Arabic

Client: Norwegian Ministry of Foreign Affairs (NRC)

Coverage: Za’atari, EJC and Azraq Refugee Camps, Jordan

Beneficiaries: 87 Syrian teachers and NRC education staff

Objective: to support and empower Syrian teachers and NRC education staff to provide high quality catch-up education to Syrian students, who have been outside of the formal education system for a protracted period of time. Thus, ultimately enabling Syrian children to rejoin formal education at the appropriate grade level. This initiative aimed to ensure that children had an equal chance at education, redirecting their feelings, thoughts, and ambitions from the extreme conditions they have been experiencing in the past period

Description: in recent years, hundreds of thousands of Syrian refugees have fled their country to find a safe haven in Jordan. Over 210,000 Syrian children are currently in Jordan, many of who have been out of formal education for months or years. In collaboration with the NRC, the overall goal of this program was to support Syrian teachers and NRC education staff and build their competences in planning and modern teaching strategies in Za’atari, EJC and Azraq Refugee Camps. This program enabled teachers to provide high quality catch up education to Syrian students.

ASK’s Role: ASK’s team of experts designed, developed, and implemented the training program in Arabic, tailored to the psychological and physical needs of the Syrian refugees, while utilizing international best practices as a cornerstone for the training program. The program consisted of 36 hours practical and interactive training focusing on four subject matters: Arabic language, English language, mathematics, and science. This was followed by two on-site support visits inside the camps to ensure that the project goals were achieved and sustained effectively.

Project Components:

  1. Training Workshops

ASK’s Content Development team developed and designed the training content that met the needs of the targeted group in a comprehensive manner. A review for the training programs implemented previously by the NRC were conducted and served as a cornerstone, in addition to ASK’s knowledge and expertise in designing specialized training programs in teaching for developing the content of this particular training program. The training workshops focused on active learning, and gave participants of the program an interactive role through the implementation of modern training techniques appropriate to the training environment.

  1. Onsite Support: Mentoring and Coaching

The main objective of ASK’s on-site support was to build the competencies and develop new practices of the teachers as another extremely effective professional development approach that yields direct, tangible results. ASK’s on-site support offered authentic learning experiences derived from beneficiaries’ direct work environment. The on-site support allowed for continuous on-the-job training, where ASK’s Expert Trainers/Coaches acted as a catalyst for mobilizing the teachers towards positive change. In addition, the on-site support aimed to provide realistic solutions to the challenges the participants face.