ASK

برنامج تنمية مهنية متخصص في مبحثي اللغه العربية والتربية الإسلامية

This post is also available in: Arabic

برنامج تنمية مهنية متخصص في مبحثي اللغه العربية والتربية الإسلامية

العميل: مجلس أبو ظبي للتعليم

تغطية المشروع: جميع المدارس الخاصة في دولة الإمارات العربية المتحدة

المستفيدون: المعلمون والمنسقون ورؤساء الأقسام ومديرو المدارس

هدف المشروع: تنمية الاتجاهات الإيجابية والمهارات والمعارف لدى المعلمين والمنسقين ورؤساء الأقسام ومديري المدارس في تدريس مبحثي اللغة العربية والتربية الإسلامية للطلبة الناطقين باللغة العربية والناطقين بغيرها من خلال برنامج تدريبي متكامل، سعياً إلى تمكين قدرات الطلبة في كلا المبحثين وتنمية شخصيتهم وإكسابهم اتجاهات إيجابية نحو المجتمع وثقافته تمكنهم من أداء الدور الذي يتوقعه المجتمع منهم.

الوصف: يلعب كل من مبحث اللغة العربية والتربية الإسلامية دوراً هاماً في النظام التعليمي، حيث أن اللغة العربية هي خامس أكثر اللغات تحدثاً في العالم، ويتحدث بها أكثر من 239 مليون إنسان وتعد اللغة العربية إحدى لغات الدول ذات الاقتصادات سريعة النمو مثل دولة الإمارات العربية المتحدة، وقد أصبحت مهارة اكتساب اللغة العربية من المهارات الأساسية التي ينبغي أن يكتسبها الأفراد المنافسون في الأسواق العالمية بشكل متزايد. وقد قامت اسأل استناداً إلى خبراتها السابقة في مجال تصميم وتطوير وتنفيذ المشاريع ذات النطاق الواسع وبرامج التطوير المهني باللغتين العربية والإنجليزية الموجهة نحو النتائج بتصميم وتنفيذ برنامج تدريبي متكامل لتدريس مبحثي اللغة العربية والتربية الإسلامية في جميع المدارس الخاصة في دولة الإمارات العربية المتحدة.

دور اسأل: قام فريق تطوير المحتوى في اسأل بتصميم وتطوير برنامج تدريب مهني متكامل يتكون من ثلاث مراحل تدريبية، يهدف إلى تعزيز عملية التعليم والتعّلم في القرن الحادي والعشرين من خلال تنمية قدرات المعلمين والمنسقين ورؤساء الأقسام ومديري المدارس في تدريس مبحثي اللغة العربية والتربية الإسلامية.

محتويات المشروع:

  1. تطوير المحتوى

قام فريق تطوير المحتوى في اسأل بتصميم وتطوير محتوى للمراحل الثلاثة الخاصة بالبرنامج (التأسيسية والتطبيق والتطوير المهني المستمر) بطريقة تدريجية تصاعدية ركزت فيها على الصفوف الدراسية. حيث قام الفريق خلال المرحلة التأسيسية بالتركيز على تمكين المشاركين من المفاهيم التربوية الرئيسة المتعلقة بالمنهج المدرسي والتخطيط والتدريس والتقويم من خلال معالجة احتياجات كل فئة من الفئات المستهدفة بشكل منفصل. في حين ركزت مرحلة التطبيق على كيفية تمكين المعلمين من تطبيق الموضوعات الأساسية في المدرسة بشكل عام والصفوف المدرسية بشكل خاص، أما بالنسبة للمواضيع التي استهدفت المنسقين ورؤساء الأقسام ومديري المدارس في مرحلة التطبيق فقد كان محورها الرئيسي التطبيقات العملية والاستراتيجيات التي تمكنهم من مهارات وأساليب التدريب والإرشاد ليكونوا قادرين على تقديم الدعم والإرشاد. وأخيراً ركزت مرحلة التطوير المهني المستمر على تقديم الأدوات اللازمة للمشتركين لتعزيز النمو المهني بشكل مستقل.

يتكوّن برنامج التدريب المهني من 27 نموذجاً تدريبياً مُوزّعة على ثلاث مراحل تدريبية، يحتوي كل نموذج تدريبي على ورشات عمل تدريبية وعناصر التعلم الذاتي التي تم تصميمها خصيصاً لتتناسب مع الفئة المستهدفة، كما ركزت النماذج التدريبية على تزويد المشاركين بالاتجاهات والمعارف والمهارات اللازمة بهدف تحسين كفاياتهم المتعلقة بمبحثي اللغة العربية والتربية الإسلامية، بالإضافة إلى تصميم دليل خاص بالمتدرب يحتوي على حصيلة من المعارف التي تمت مناقشتها في النماذج التدريبية.

  1. التنفيذ والتقييم

تضمنت عملية التنفيذ والتقييم تطبيق عينة من النماذج التدريبية على عينة من التربويين والعاملين في مجلس أبو ظبي للتعليم، للحصول على التغذية الراجعة الفعالة التي تم استخدامها في عملية تطوير ووضع اللمسات الأخيرة على البرنامج.

Develop Comprehensive PD Program for Arabic Language & Islamic Studies

This post is also available in: Arabic

Client: Abu Dhabi Education Council (ADEC)

Coverage: all private schools in the Emirate of Abu Dhabi

Beneficiaries: teachers, head of faculty/department coordinators and senior leadership

Objective: to provide a professional development program that aims to enhance the attitudes, skills and knowledge of teachers, head of faculty/department coordinators, and senior leadership in teaching the Arabic Language and Islamic Education to native and non-native Arabic speaking students, with the ultimate purpose of empowering them with a firm grasp of these subjects and enabling students to play an active role in the UAE society.

Description: the Arabic Language and Islamic Education continue to be increasingly important subject matters in the educational system. With over 293 million native speakers, Arabic is the fifth most spoken language in the world. The Arabic language in high growth economies, such as the UAE, is becoming an increasingly essential skill for any individual to compete in the international market. Based on ASK’s extensive experience in designing, developing and implementing large-scale, result-oriented professional development programs in both Arabic and English, ASK successfully designed, developed and implemented the Develop Comprehensive PD Program for Arabic Language & Islamic Studies for ADEC’s private schools in the Emirate of Abu Dhabi. 

ASK’s Role: ASK designed, developed a three-phase professional development program, which aimed to build capabilities in 21st century teaching and learning among ADEC’s Arabic Language and Islamic Education teachers, heads of faculty/department coordinators and senior leadership.

Project Components:

  1. Content Development

ASK’s Instructional Designers developed the program in the before-mentioned three phases (Foundation, Application, and Transformation) in a gradual and progressive manner with emphasis on classroom implementation. The Foundation phase provided participants with an understanding of key educational concepts across the areas of curriculum, instruction, planning, and assessment by addressing the needs of each of the target groups separately. The Application phase demonstrated how to apply the foundational topics in the classroom and school environment; while the modules targeting heads of faculty/department coordinators discussed the practical strategies to manage, support, and mentor teachers in school setting. Finally, the Transformation phase provided participants with the tools to enhance their professional growth independently and become exceptional educators.

  1. Design and Development

The professional development program comprised 27 training modules. Each training module included training workshops and self-study components. The training modules were developed and tailored according to the different participant groups. Moreover, the training modules focused on developing each participant’s attitudes, skills and enriching their knowledge in regards to improving the Arabic Language and Islamic Education. A Trainee’s Manual was further developed, containing a wealth of information discussed in the training modules. 

  1. Implementation and Evaluation

The Implementation and Evaluation part involved the implementation of a sample of the professional development training modules to a sample of educators and ADEC personnel, and the feedback from these sample sessions were then used to update and finalize the program